onsdag 16. mars 2011

Er skolen utgått på dato?


Endelig har også jeg fulgt med i tiden og startet med blogg. 
Akkurat nå nyter jeg en etterlengtet vinterferie i Roma. Med strålende vær har det vært som å ta sommeren på forskudd. I går besøkte jeg Colosseum. Der traff jeg på flere skoleklasser fra italienske skoler. Underlig hvordan barn og unge fra Norge og Italia ligner på hverandre. De aller minste i like luer pent ordnet to og to med en lærer foran og en bak mens de store kom skravlende i en uryddig flokk med propp i øret mens en lærer fortvilet prøvde å få oppmerksomhet. Jeg kjente meg godt igjen.
Dette synet brakte tilbake tanker fra en samtale før vinterferien der en rektor ba om at vi måtte prøve å bli enige om felles regler ved skolene i kommunen. Mitt inntrykk var at det skulle være restriksjoner og forbud mot mobiltelefoner, Facebook, Twitter, MP3-spillere og så videre. Begrunnelsen var at det kunne benyttes til mobbing av medelever og til juksing på prøver.
Hvor er vi på vei? Skal skolen bli noe sært som skal drive på slik den har gjort i hundre år? Er det ikke vi som må endre oss og se hvordan vi kan lære elevene nettvett? Hvis ikke vi klarer å gi elevene våre sosiale antenner, skal vi da stole på at foreldrene gjør det? Jeg mener så tydelig at det står noe om digital kompetanse i Kunnskapsløftet. I begynnelsen tror jeg mange tenkte på at elevene måtte lære å bruke tekstbehandling og regneark samt redigere lyd og bilder. Nå innser i hvert fall jeg at vi må gå mye lenger. Vi må lære elevene nettvett og la elevene bruke alle kilder, også ved prøver og eksamener.
Vi må komme oss bort fra prøver og tester som kun sjekker faktaopplysninger. Vi kan ikke fortsatt stille oppgaver som lett kan løses ved et raskt søk på Wikipedia(kopier og lim inn) eller ved å slå opp i en lærebok. Oppgavene må være av en slik karakter at eleven må innhente opplysninger fra flere kilder og deretter sammenfatte disse og i tillegg blande inn sine egne synspunkter.
Jeg har innsett at dette kan bli vanskelig å gjennomføre raskt da vi allerede henger etter. Men skal vi lukke oss inne og lage en verden etter gammelt bilde med forbud mot alt som er nytt? Nei, vi må kaste oss ut i det og risikere at vi kanskje ikke lykkes i første omgang. Og vi må gjøre det nå!

4 kommentarer:

  1. Velkommen som blogger Kjell Gunnar! Og du tar bloggingen ut i verden og blogger fra Roma. Tøft! Jeg har lest litt om bruk av sosiale medier i det siste, og er helt enig i at vi i skolen må ta dette ibruk for alt det er verd. Internettet er jo i utgangspunktet mennesker som snakker sammen, og lærer av hverandre.
    Nyt feriedager, og lykke til med videre blogging!

    SvarSlett
  2. Velkommen inn i det store rommet, Kjell Gunnar! Full støtte til dine refleksjoner! I Cato Wadels tekst i kompendiet lanserer han begrepene "fasitkultur" og "undringskultur". tror vi trenger en sterkere undringskultur i mange skoler, særlig på dette området: hvordan kan vi ta i bruk den teknologien som barn og unge går omkring med i lommen - også til meningfylte læringsaktiviteter? Vi vet kanskje ikke helt hvordan men vi må prøve oss fram, og tørre å ta sjansen, prøve og kanskje feile under veis. Å tørre å gjøre feil er en styrke.

    SvarSlett
  3. Trønderbladets førsteside idag lørdag 19.mars: "Facebook stengt for skoleelevene" Underoverskrift: "Ønsker tilgang i friminuttene". Artikkelen handler om at Gauldal videregående skole har stengt fb for elevene, da selvsagt med et nja fra elevrådsstyret. Artikkelen sier at det absolutt ikke er enighet om dette, og både elever og lærere har blandede synspunkter på vedtaket. Undervisningsdirektøren i Trøndelag fylkeskommune sier vi må takle den nye situasjonen og at han tror alt vil bli åpent i fremtidan. 16 av 22 skoler har visst valgt å stenge. I bunn og grunn handler dette nok om klasseledelse (ledelse).
    Ellers, håper Roma er glimrende!!

    SvarSlett
  4. Det er forskjellige oppfatninger ute i den store verden. Jeg er helt enig i at det i bunn og grunn handler om klasseledelse. Men noen pedagoger argumenterer sterkt for et forbud. Her linker til Sunnmørsposten.
    http://www.smp.no/nyheter/article311454.ece
    Andre har lagt seg mer på min linje.
    http://www.smp.no/nyheter/article312030.ece
    Jeg ser at det er lagt ut midler til etterutdanning i klasseledelse, men er det mange små skoler som har anledning til å utnytte dette?

    SvarSlett